Als je maar een spamfilter hebt, dan zit je goed. Toch? Helaas werkt niet ieder spamfilter heel transparant of kun je niet eens nagaan wat jouw spamfilter wel of niet doet. Daarom gaan we daar wat dieper op in, zodat je beter weet waar je op moet letten bij een spamfilter in de Cloud. Waarom zou je überhaupt een spamfilter in de Cloud willen? Ook daar nemen we je in mee.
Het grote voordeel van een spamfilter in de Cloud is dat je (geanonimiseerde) kennis van anderen kunt gebruiken. Als wij een spam e-mail krijgen dan is de kans groot dat we vergelijkbare spam in de voorgaande minuten al vaker hebben gezien. Onlinespamfilter onthoudt deze recente geschiedenis en kan real-time teruggrijpen op de ervaring van onze duizenden aangesloten domeinen. Hierdoor zien we veel spam al van verre aankomen: De kans dat dezelfde e-mail duizenden keren per uur aan al die domeinen wordt verstuurd is nul, het is dus geen legitieme mail. Of wanneer je binnen 2 minuten een e-mail met dezelfde macro 200 keer ziet langskomen. Dan weet je ‘dit is geen zuivere koffie’.
Onze werkwijze
Soms houden we een verdachte e-mail een paar minuten vast en dan kijken we of dezelfde of vergelijkbare e-mail nog vaker voorbij komt in de daaropvolgende minuten. Is dit het geval, dan weten we zeker dat het spam is en op die manier zijn we in staat om een nieuwe spamgolf tegen te houden., inclusief de allereerste e-mail die even werd bewaard. Dit is onmogelijk met een lokaal klassiek spamfilter. Hetzelfde geldt voor virus scanners. Een klassieke virusscanner wordt enkele keren per dag voorzien van nieuwe virus definities. Wanneer een nieuw virus binnenkomt, gaan er soms uren overheen voordat dit virus tegengehouden wordt en dan gaat er al weer een nieuwere versie rond. Wij kunnen zelf volautomatisch een virussignatuur bouwen en stoppen dit in onze virusscanner. Op deze manier ben je altijd beschermd tegen nieuwe virussen.
Spamfilter checklist
• Wordt kennis gedeeld tussen aangesloten accounts? Veel spamfilters zijn statisch en doen niet of heel beperkt aan kennisdelen.
• Keurt het filter mail ongezien af bij een blacklist vermelding? Wij doen dit niet, omdat je vrij makkelijk op een blacklist kunt komen terwijl je geen spammer bent. Bij ons moet je minstens 2 of 3 blacklist vermeldingen hebben om als spam te worden aangemerkt.
• Worden alle e-mails aangenomen? Wij nemen alle e-mails aan en scannen de inhoud. Wanneer wij kijken naar een blacklist, dan moet je minimaal 2 vermeldingen hebben. Dan nog gaan we er serieus mee aan de slag en speelt de content een rol.
• Is er voldoende transparantie? Bij de verschillende spamfilter-aanbieders kun je niet gemakkelijk zien wat zij doen, welke mail ze hebben gescand en wat ze er mee hebben gedaan. Veel klanten zijn juist bij ons omdat we volledige transparantie bieden: We nemen alles aan, scannen alles en alle e-mail is eenvoudig zichtbaar en doorzoekbaar in onze portal.
• Is er voldoende redundancy? Als het bij een lokaal spamfilter mis gaat dan ligt het stil. Wij hebben een tweede datacenter en daardoor doet ons spamfilter het altijd.
Ben je benieuwd hoe we jouw spam kunnen aanpakken en jouw kunnen beschermen? Bel of mail gerust: 076 8200203 | info@onlinespamfilter.nl