Het zijn vreemde tijden in wat best de ‘corona crisis’ mag worden genoemd. Nu er veel verwacht wordt van ‘het Internet’ en streaming platforms als Netflix en ook Facebook maatregelen nemen om overbelasting te voorkomen, willen we u graag laten weten dat de servers van Onlinespamfilter de druk aan kunnen en hoe we dat zo goed mogelijk zeker stellen. We gaan daarom in dit artikel in op onze zogenaamde ‘datacenter redundancy’; er is altijd een datacenter om de mail te controleren en door te sturen.
Onlinespamfilter maakt gebruik van twee onafhankelijke datacenters (DC’s): één in Eindhoven en één in Waalwijk. Beide zijn op dezelfde manier ingericht en verwerken alle inkomende mail op dezelfde manier. Ook maken we gebruik van verschillende DNS hosting -en Internet providers. Daardoor blijft de mailflow altijd online, ook als één van de datacenters of de verbinding daar naar toe een probleem heeft. Dat was onlangs nog het geval, toen bij één van de DNS hosting providers een probleem was en deze tijdelijk uit de lucht was. De meeste van onze klanten hebben daar heel weinig of niets van gemerkt, want waar het DC in Eindhoven dus even niet meer te vinden was, bleef het DC in Waalwijk onverminderd bereikbaar. Dit proces van meerdere servers en meerdere DC’s om elkaar of tijdens pieken de vraag op te vangen, wordt vaak toegepast bij business kritische processen. Onlinespamfilter heeft al jaren geleden ervoor gekozen deze redundancy in te bouwen zodat we onze klanten altijd van dienst kunnen zijn. En dit zullen we ook altijd in de toekomst blijven doen.
.nl én .com
Om ervoor te zorgen dat u hiervan gebruik kunt maken, is er wel een actie van u nodig. Dat heeft te maken met hoe de mail voor uw domein is ingesteld. Om ervoor te zorgen dat uw mail altijd één van beide datacenters bereikt, moet uw de juiste zogenaamde Mail eXchange-records (MX-records) opgeven. Een MX-record specificeert de mailserver die het e-mailverkeer voor het betreffende domein afhandelt. In dit geval dus Onlinespamfilter.
Elk DC heeft bij Onlinespamfilter een eigen domein naam; eentje eindigend op .nl (Eindhoven) en één op .com (Waalwijk). Dit zorgt ervoor dat als bijvoorbeeld het .nl-domein (en dus DC Eindhoven) niet bereikt kan worden vanwege een storing in het DC of op het Internet, de mail automatisch naar het .com-domein (DC Waalwijk) wordt verstuurd. Of andersom. Op deze manier blijft de flow dus gaan zo lang één van de twee DC’s bereikbaar is. Bij nieuwere klanten is dit vaak al standaard ingesteld, maar het kan zijn dat oudere klanten dit nog niet hebben. De reden hiervoor is dat we in de beginjaren van Onlinespamfilter we nog niet met twee DC’s werkten. En omdat het aantal storingen bij Onlinespamfilter bijzonder laag ligt hebben deze trouwe klanten nooit de behoefte gevoeld om hun records te wijzigen. Toch raden we klanten altijd aan deze aanpassing wel te maken.
Als u niet weet of uw records goed zijn ingesteld kunt u dat controleren via het tabblad ‘Verbindingen’ onder uw domein in de portal. Mocht de instelling niet correct zijn dan krijgt u een waarschuwing dat u een redundancy probleem hebt. Voor de juiste instelling van uw MX records verwijzen we u dan graag naar onze wiki pagina. Zo weet u zeker dat uw email altijd gecontroleerd wordt op spam!