Ondanks onze zorgvuldige werkwijze en ons zelflerende systeem, maken wij ook wel eens fouten. We merken dat men soms met de illusie leeft dat een spamfilter alles tegenhoudt en nooit fouten maakt. Er zijn nul spamfilters in de wereld die nooit fouten maken.
Is er een fout gemaakt door het spamfilter? Dan corrigeer je deze e-mail. Met een fout bedoelen we wanneer wij een e-mail toch doorsturen die door de gebruiker als spam beschouwd wordt. Of wij houden een e-mail vast die wij voor spam aanzien en het voor jou geen spam is.
E-mail corrigeren
In onze portal kun je die e-mail opzoeken en met 1 druk op de knop markeren als spam of geen spam. Dit is het enige wat je moet doen om een e-mail bij ons te corrigeren. Wij vinden ook dat dit het level moet zijn voor de gebruiker. Het moet niet ingewikkeld zijn. Daarnaast is het een snel proces. Als men toch hulp nodig heeft, dan is een belletje zo gedaan. Wanneer we 10 telefoontjes in een week op duizenden klanten hebben, dan is dat veel. Ons systeem doet het dus aardig goed. Waarom? Omdat het een zelflerend systeem is. Het zoekt o.a. parallellen in e-mails voor verschillende domeinen. Het systeem regelt heel veel intern bij door de activiteiten die voorbij komen.
Wat doen wij?
Wat wij aan corrigeren doen, daar merk je als gebruiker niets van. Dit wordt allemaal automatisch in de portal verwerkt. Onlinespamfilter is opgebouwd uit modules. We gebruiken heel veel open source componenten. Deze onderdelen zijn op zich goed, maar heeft lang niet de kwaliteit die Onlinespamfilter.nl levert. Over het algemeen halen we altijd meer dan 99% van de spam uit het e-mailverkeer. Bij sommige klanten zelfs 99,9% of meer.
Hoe halen we deze hoge percentages? Het grote geheim is dat voor al die componenten een overkoepelend management proces is geschreven. Dit proces bewaakt de uitkomsten van alle deelmodules en combineert de resultaten van die modules met een vorm van Bayesiaanse statistiek tot een totaaloordeel.
Iedere klant een uniek spamfilter
De kracht van ons systeem zie je ook weer terug in het klantdomein. Dit is voor iedere klant van ons een uniek spamfilter. Het filter wordt per klant aangepast op de activiteit die wel en niet door ons spamfilter komt. De klant geeft ons weer meer kennis door in het portal e-mails te corrigeren als spam of geen spam. Hierdoor wordt het spamfilter nog slimmer. Het spamfilter wat wij bieden is dus helemaal afgesteld op het betreffende bedrijf.
Bij Onlinespamfilter kun je jouw eigen grijze gebied inregelen, zonder aan getallen te denken. Je hoeft enkel op de knop ‘spam’ of ‘innocent’ te drukken. Doe je dit trouw, dan zit je hoog in detectie en dan gaat er weinig fout.
Overkoepelend proces
Wanneer wij zien dat heel veel mensen dezelfde correctie maken, dan start er een overkoepelend proces. Dan is er een mogelijkheid dat het om een grote spamaanval gaat die we niet eerder gedetecteerd hebben. De spamfilter parameters worden op basis van de correcties bijgesteld waarbij er wel altijd geldt dat bij grotere aanpassingen een operator van Onlinespamfilter betrokken moet zijn.