Als uw systeem misbruikt wordt om spam of virussen te versturen kan dat veel problemen opleveren. PC’s van anderen kunnen geïnfecteerd raken en ook kan uw domein of IP-adres op een zwarte lijst terecht komen. Met alle gevolgen van dien. Het is dan ook niet zo gek dat we al redelijk kort na de start van Onlinespamfilter vragen kregen over de mogelijkheid van het scannen van uitgaande e-mail.
Spam bestrijden is voor een groot gedeelte gestoeld op ‘vertrouwen’ of ‘reputatie’. Voordat een email daadwerkelijk aan Onlinespamfilter aangeboden wordt, stuurt de versturende server al een aanvraag: ‘Wij willen mail afleveren’. Die aanvraag geeft ons de mogelijkheid om te checken hoe betrouwbaar de server is, of hij zich netjes aan de regels houdt , et cetera. Voordat de e-mail door ons wordt aangenomen weten we vaak al heel goed of we extra moeten opletten. Als die server betrouwbaar genoeg is en de content ook als betrouwbaar wordt beoordeeld, wordt de mail toegelaten. Je kunt dus stellen dat de reputatie van een server een belangrijk onderdeel is bij het beoordelen van e-mail. Die reputatie is een stuk lastiger te controleren bij uitgaande mail van klanten; Tenslotte vertrouwen we de server van de klant per definitie eigenlijk, tenzij er bewijs is van het tegendeel. Hiermee vervalt eigenlijk een groot deel van de checks die we normaal gesproken bij het scannen van e-mail kunnen gebruiken.
Opbouw en inhoud
Daarom ligt bij het controleren van de uitgaande email het accent op andere zaken. De belangrijkste aspecten zijn de opbouw van de e-mail en de inhoud. Door de jaren heen heeft ‘het Internet’ afspraken gemaakt over hoe een email opgebouwd zou moeten zijn. Deze afspraken zijn vastgelegd in zogenaamde Request for Comments of RFC’s. Denk bijvoorbeeld aan de syntax van emailadressen, maar ook het gebruik van tekst en HTML-code in e-mails en over bijlagen in een e-mail. Spammers staan erom bekend zich daar vaak niet aan te houden. De opbouw van hun e-mails wijkt vaak veel af van deze standaarden: geen tekst deel in de e-mail met alleen HTML code, een afwijkende codering van een bijlage of het ontbreken van essentiële delen uit de header bijvoorbeeld. Dat zijn voor Onlinespamfilter belangrijke mogelijkheden om uitgaande mail op spam te controleren.
Onterecht of niet?
Helaas zijn er ook legitieme systemen die hun zaakjes niet op orde hebben. Dat kunnen bijvoorbeeld printers en scanners zijn maar ook boekhoudprogramma’s of mails gegenereerd door webformulieren. Wanneer dit soort zaken wordt geconstateerd wordt de mail soms (bij lage volumes) ook nog niet direct als spam geclassificeerd, maar omdat er twijfel bestaat over de betrouwbaarheid via een speciaal gereserveerd IP nummer verstuurd. Hiermee houden we onze reguliere IP’s waarmee we ‘nette’ berichten versturen beter vrij van mogelijke reputatie schade. De kans dat deze e-mails als spam worden aangemerkt is ook aanzienlijk hoger dan normaal. Als een e-mail wordt geweigerd krijgt u daarover via uw mail server een waarschuwing. Via het gebruiksportaal is het dan mogelijk om de e-mail indien gewenst alsnog te versturen. Niemand wil spam ontvangen. De problemen die daarmee kunnen ontstaan, zijn erg vervelend. Wat misschien nog wel vervelender is, is wanneer uw eigen systeem spam verstuurt. Niet alleen voor u zelf, maar zeker ook voor al uw contacten.
Wilt u dat Onlinespamfilter ook al uw uitgaande email controleert? Neem dan contact op om te zien hoe we u daarbij kunnen helpen.